تعداد بازدید:

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 6 مرداد 1384-0:0

"اکبر جوجه" ديگر خوشنام نيست!

مازندران از درآمد رستوران‌هاي بين راهي محروم است.


 استان مازندران هر ساله در فصل تابستان پذيراي گردشگران داخلي زيادي است .
ظرفيت هاي محيطي بالا و وجود چشم اندازهاي زيباي طبيعي در قالب مناظر کوهستاني و دريا در کنار پديده هاي ساخت انسان ، مجموعه اي به نام جاذبه هاي گردشگري را در اين استان ايجاد کرده است .
سرمايه گذاري هاي بخش خصوصي و عمومي در ساليان اخير در صنعت گردشگري اين استان ، بازدهي قابل قبولي را در پي داشته است به طوري که امروزه اين استان شمالي کشور يکي از قطب هاي گردشگرپذير محسوب مي شود .
اين در حالي است كه نبود رستوران هاي بين راهي در استاني كه با تراكم مسافر روبرو است و كيفيت نامناسب آن دسته ار رستوران هايي كه بين راه اين استان مشغول به كارند آن را از درآمدي كه مي توانست نصيب خود كند محروم كرده است.

سيد عباس هاشمي رکاوندي کارشناس گردشگري با اشاره به استقبال گردشگران کشور از منابع گردشگري استان مازندران مي گويد:«استان مازندران به علت داشتن شرايط منحصر به فرد هر ساله و به خصوص در فصل تابستان پذيراي گردشگران داخلي در قالب هاي مختلف ورزشي ، علمي، رويداد هاي ويژه ، تفريحي و ... است . گاهي تقاضا از عرضه پيشي مي گيرد و تعداد گردشگران از حد پيش بيني شده بيشتر مي شوند که مشکلاتي را نيز در پي دارد .»
هاشمي مي افزايد : « امسال با توجه به گرماي کم سابقه و همچنبن شرجي بودن هوا و نامساعد بودن شرائط اقليمي از زمان اقامت گردشگران کاسته شده است که امري طبيعي محسوب مي شود و پيش بيني مي شود که با بهتر شدن شرايط جوي ما با موج فزاينده گردشگر مواجه شويم که بايد اقدامات مقتضي را انجام داد . »
وي گفت : « استان مازندران با داشتن منابع و جاذبه هاي فراوان با مشکلات بسياري روبروست ، از جمله اين ضعف ها مي توان به نبود زيرساخت ها اشاره کرد که بحث مفصلي را مي طلبد . کمبود امکانات رو ساختي از جمله تاسيسات پذيرايي در بين راه هاي استان موجب شده اين نقش بر عهده طبيعت گذاشته شود .

 رستوران هاي خوشنام مانند اکبر جوجه با شعبات غير رسمي فراوان ديگر بازدهي مطلوب سابق را ندارند به عبارتي افزايش مصنوعي تقاضا موجب پايين آمدن کيفيت مطلوب غذا شده است به نحوي که اين رستوران ها پذيراي اتوبوس داران شده است و خانواده ها در اين گونه مکان ها احساس راحتي نمي کنند.»
اين کارشناس اضافه مي کند:« نبود آموزش صحيح پرسنل اين اماکن ، نبود سرويس هاي بهداشتي ، بالا بودن قيمت غذاها، تبليغات ناکافي سبب شده مشکلاتي براي طبيعت پيش بيايد به نحوي که ما انبوهي از چادرهاي مسافرتي را در کنار جاده ها ، پارک ها ، حاشيه جنگل ها ، دريا و اماکن ديگر مشاهده مي کنيم . متاسفانه در يکي از همين تجمعات خانوادگي در کنار جاده ما شاهد بوديم که تراکتور يکي از بوميان منطقه به علت سهل انگاري و سرعت بالا دو تن از اعضاي اين خانواده را کشت و اين واقعه تلخ باز مي تواند تکرار شود.»
اين متخصص گردشگري خاطر نشان مي کند:«بسياري از اماکن بين راهي موجب آلودگي بصري و ساير معضلاتي مي شوند كه آثار آن را مي توان بر طبيعتي مشاهده كرد که مازندران با تکيه بر آن زنده است . وي مي گويد: با يک برنامه نه چندان مشکل و فقط با تناسب بين عرضه و تقاضا اين مشکلات قابل حل هستند و اين آزمايشي است براي استان گردشگر پذير مازندران که در چند سال آينده اين مشکلات را پشت سر گذارد . » (chn)



    ©2013 APG.ir